11/3/16

La Generalitat i els alcaldes de l'Ebre faran front comú per exigir a Foment inversions al corredor Móra-Reus-Tarragona

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, i el territori reivindiquen els 23 milions d'euros compromesos al Pla d'actuacions prioritàries 2014-2016

El Departament de Territori i Sostenibilitat ha acordat amb els consells comarcals de tres comarques de l'Ebre fer front comú per demanar al Ministeri de Foment que realitzi les inversions previstes al Pla d'actuacions prioritàries 2014-2016 al corredor Móra-Reus-Tarragona. El pla preveu cinc actuacions de d'adequació i millora de la via i de les instal·lacions elèctriques per valor de 23 milions d'euros que permetrien revertir el 49% de fiabilitat que té actualment la línia R15. Els serveis de Regionals tenen una puntualitat mitjana del 58% però en el cas de les Terres de l'Ebre està per sota del 50%, una situació qualificada pel conseller Josep Rull d'"inacceptable".

 

El compromís ha sorgit d'una reunió que Rull ha mantingut amb els consells comarcals de la Ribera d'Ebre, el Priorat, la Terra Alta i els alcaldes de Móra d'Ebre i Falset per abordar la manca de fiabilitat de la línia ferroviàri R15 de Rodalies de Catalunya."Sense fiabilitat –ha dit el conseller Rull- no podrem millorar ni l'oferta ni el servei".

 

Les millores que preveu el pla són:

Actuacions

Inversió (milions d'euros)

Substitució de desviaments al tram Reus-Mora

3,27

Eliminació de les limitacions temporals de velocitat a la línia R15 i renovació parcial de la via Móra-Reus-Tarragona

9

Millora de les subestacions de Faió, Reus, Móra la Nova i Flix

5,75

Millora de la catenària Tarragona-Reus-Móra

3,11

Instal·lació de fibra òptica al trajecte Móra-Reus

2,05

TOTAL

23,18

 

La línia R15 dels serveis regionals de Rodalies de Catalunya connecta Barcelona amb Riba-roja d'Ebre, passant per Tarragona i Reus. Aquesta línia ofereix serveis del tipus Regional, Regional Exprés i Catalunya Exprés amb freqüències fins a les Terres de l'Ebre de sis expedicions diàries per sentit, de les quals tres arriben fins a Riba-roja.

 

Tot i que la demanda d'aquesta línia ha anat incrementant els últims anys (ha augmentat de 6.989 passatgers l'any 2011 a 7.363 el 2014) la puntualitat s'ha vist greument afectada els dos últims anys per la inclusió de les limitacions temporals de velocitat en el recorregut i al 2015 ha estat del 49%. Les inversions incloses en el Pla d'actuacions prioritàries que el Departament de Territori i Sostenibilitat va pactar amb el Ministeri de Foment el novembre de 2013 permetrien revertir aquesta situació.

 

 

Millores implantades per la Generalitat

 

En el marc de les seves competències, el Departament de Territori i Sostenibilitat ha introduït un seguit de millores en aquest corredor. El 2015 va invertir més de 32.000 euros, i hi ha previst destinar-ne més de 39.000 aquest 2016, per al manteniment del servei fins a Faijó-la Pobla de Massaluca, exclòs pel Ministeri de Foment d'entre els serveis considerats d'obligació de servei públic.

 

El gener de 2016, el Departament va rebaixar les tarifes en els trajectes entre Barcelona i les Terres de l'Ebre, és a dir, les estacions de les línies R15 i R16 amb parada als municipis ebrencs, per equiparar-los amb les tarifes dels serveis de Renfe que comuniquen Barcelona amb poblacions de fora del territori català, on la competència per a la fixació del règim tarifari correspon a l'Estat. Aquesta equiparació va suposar un descompte del 20,18% en el preu per viatge entre Barcelona i Ulldecona-Alcanar-La Sènia i Barcelona - Riba-roja d'Ebre, i del 12% en la resta de relacions.

 

La Generalitat també està millorant els trens que donen servei a l'Ebre. Actualment s'estan substituint les unitats de la sèrie 470 per unitats de la sèrie 447 remodelades i adaptades per a persones amb mobilitat reduïda.